Jag vill vara er kund. Vill ni?

Jag har läst häromdagen på en annan blogg en diskussion om huruvida är det viktigt eller ej att personalen i affärerna borde anstränga sig lite för att lära känna sina stamisar. Vissa envisades att förklara att det är för mycket begärt från en butiksbiträde att vara snäll. För att i grund och botten här hamnar vi. Är man snäll mot sina kunder eller ej. Jag tycker att det är viktigt. För mig som kund känns det så himla bra om någon kommer ihåg mitt ansikte och/eller mina köpvanor. Jag ska presentera två olika fall och argumentera varför jag väljer de här två butikerna framför alla andra.

ICA Sävast. Glad för att vara kund här

Att vara kund hos ICA Nära Sävast
ICA Nära Sävast

Alla märker direkt i fall att något är fel runt omkring oss. Men väldigt få vill ge lite feedback. Särskild när det gäller positiv feedback. Jag ska försöka göra det nu. Gänget på ICA Nära Sävast har lyckats omvandla en trogen COOP och Willys – kund till en ICA-kund. Förutom att man hittar nästan allt som man behöver här, lokalt, hittar man på ICA ett glatt gäng som känner sina stamisar. Det känns bra när någon kommer ihåg ens namn, när man intresserar sig för hälsa, familjen, mm. Väl, man kan påstå att på en liten plats som Sävast alla känner alla och man kan inte överleva utan att vara snäll. Men det gäller inte de små platserna på kartan där ICA lämnar gott intryck.

Till exempel brukar jag hämta min ICAs matkasse varje måndag från ICA Kvantum Boden. Förmodligen som många andra. Men den här veckan överraskades jag av en ungkille som kom direkt till dörren med mina kassar utan att ens fråga efter mitt namn. Jag frågade honom om hur han visste vilka påsar han skulle ta med. Han svarade att han kände igen min röst. Det blev plus poäng direkt. Så både i Boden och på hemmaplan i Sävast kan man det här med att lära känna sina kunder.

OK. Det här var ICA där jag handlar i 99% av fallen. Men vad förväntar man sig när man handlar i en annan affär. Hur ska anställda bete sig när de ser okända ansikten? Den stora stygga kunden……

Och man kom till Lidl

Min relation till Lidl är komplicerad. Jag handlar på Lidl för att jag kommer ihåg tiden när vi bodde på Irland. Där är Lidl stort. Så man kan säga att det är mera av nostalgiska skäl. Ja, det är så. Men vilken överraskning när man hittade ett glatt gäng som jobbar på Lidl och de är mer än glada att stå till tjänst och hjälpa till med de små bekymmer som man har i en affär. De hälsar, de ler det skapar en varm stämning som får en kund att komma tillbaka om och om igen. Plus poäng till dem också.

Lidl Boden
Lidl Boden. The new kid in town.

Vi närmar oss slutet….

Vad kan man dra för slutsatser? Ja du, för det första kan man börja med att det är kunden som betalar butiksbiträden lön. Så här enkelt är det. Det betyder inte alls att du som kund har rätt att vara dum mot personalen. Utan artigheten måste gå åt båda håll. Att le, hälsa, fråga om du kan hjälpa till kan få en människa komma tillbaka nästa gång. Det finns tillräckligt många affärer att välja ifrån, de flesta av oss har bil och det gör att man kan åka 3 mil bara för att handla i sin favorit affär. Om jag bor mittemot Lidl är inte ett villkor för att handla på Lidl.

Jag vet att jag är kräsen och jag vet att stunden när jag är mottagen av en person med långt, sorgsen ansikte som svarar från toppen av läpparna det enda jag tänker på är att framföra mina kondoleanser inte att handla. Som kund skulle jag helst vilja att den som tar emot mina pengar anstränger sig lite. Jag har jobbat en hel månad för dem där pengarna så jag är ganska noga var jag spenderar dem. Helst på en plats där jag trivs. Med andra ord: klia mitt ego så att jag kliar min plånbok eller som amerikanerna säger: ”if you scratch my back i’ll scratch yours”.

2 kommentarer

  • Lidl är nytt här i Luleå också. Men de imponerar inte på mig. Främst för att deras sortiment saknar en hel del närproducerat, som jag vill stödja.

    Kan däremot inte säga något om personalens beteende. Har träffat alltför få av dem.

    Mina vanliga butiker, en ICA och en Coop, har jag bra intryck av.

    • Ygg

      Jag handlar på Lidl när jag behöver något mera … exotiskt. De har en liten större utbud av tyska korvar, vissa typer av ost, räkor. Annars håller jag mig till ICA. En av mina hemliga drag är att jag babblar ganska mycket och då behöver jag en till för att förvandla monologen till en dialog. Annars ser lite konstigt ut om jag pratar glatt med mig själv. Och då brukar jag titt som tätt att prata med personalen i butiken.
      Coop brukade jag handla tidigare på men sedan vi har flyttat till Sävast är jag mer än nöjd med den lokala affären. Lidl, ICA Kvantum är bara till de grejerna som man inte har hemma här lokalt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *